Rīgas Gaisma
  • SĀKUMS
  • JAUNUMI
  • IZSOLES
  • IEPIRKUMI
  • UZDOT JAUTĀJUMU
  • KONTAKTI
  • BOJĀJUMU PIETEIKŠANA
  • Menu



Trauksmes celšana

Lai veicinātu, ka sabiedrības interesēs tiek celta trauksme par pārkāpumiem, un nodrošinātu trauksmes celšanas mehānismu izveidi un darbību, kā arī trauksmes cēlēju pienācīgu aizsardzību, tika pieņemts un stājās spēkā Trauksmes celšanas likums.


Kas ir trauksmes celšana?
Trauksmes celšana ir fiziskās personas ziņošana par iespējamu pārkāpumu, kas var kaitēt sabiedrības interesēm, ja tā šo informāciju uzskata par patiesu un tā gūta, veicot darba pienākumus vai dibinot tiesiskās attiecības, kas saistītas ar darba pienākumu veikšanu, vai esot praksē, un kurai šīs informācijas sniegšanas dēļ varētu tikt radītas nelabvēlīgas sekas.



Kas nav trauksmes celšana?

Trauksmes celšana nav:
+ apzināti nepatiesu ziņu sniegšana;
+ valsts noslēpumu saturošas informācijas izpaušana;
+ ziņošana tikai par personīgu interešu aizskārumu;
+ zvērināta advokāta un klienta, ārsta un pacienta saziņas konfidencialitātes pārkāpšana;
+ tiesnešu apspriedes noslēpuma un neizpaužamu, slēgtajās tiesas sēdēs iegūtu ziņu izpaušana;
+ informācijas izpaušana par speciālo izmeklēšanas darbību veikšanu, kā arī tās rezultātā iegūtu ziņu izpaušana;
+ informācijas izpaušana par konsultēšanos ar darbinieku pārstāvjiem vai arodbiedrībām, kā arī darba koplīguma pusēm, ciktāl tiek skarta darba koplīguma noslēgšanai vai grozīšanai nepieciešamā informācija.

Par ko var celt trauksmi?

Trauksmi var celt par iespējamu  pārkāpumu, kas var kaitēt sabiedrības interesēm.

Trauksmes celšanas likuma izpratnē pārkāpums ir noziedzīgs nodarījums, administratīvs pārkāpums vai cits tiesību normu pārkāpums (darbība vai bezdarbība), tostarp rīcība, kas ir pretēja tiesību akta mērķim, kā arī saistošu ētikas vai profesionālo normu pārkāpums.

Vienlaikus Trauksmes celšanas likums nosaka 22 īpaši svarīgās jomas, kurās pārkāpumi apdraud sabiedrības intereses.

Kā noformēt un kas ir jānorāda trauksmes cēlēja ziņojumā?

Trauksmes cēlēja ziņojumu (iesniegumu) noformē, ievērojot Iesniegumu likuma 3.pantā noteikto un norādot, ka tas ir trauksmes cēlēja ziņojums, vai izmantojot trauksmes cēlēja ziņojuma veidlapu.
Trauksmes cēlēja ziņojumā (iesniegumā) norāda trauksmes cēlēja rīcībā esošo informāciju saistībā ar pārkāpumu, tostarp:
+ pārkāpuma aprakstu, minot konkrētus faktus;
+ informāciju par fiziskajām vai juridiskajām personām, par kurām ir pamats uzskatīt, ka tās iesaistītas šā pārkāpuma izdarīšanā;
+ vai informācija par pārkāpumu gūta, veicot darba pienākumus vai dibinot tiesiskās attiecības, kas saistītas ar darba pienākumu veikšanu, vai esot praksē;
+ vai par šo pārkāpumu jau ir ziņots iepriekš, pievienojot atbildi, ja tāda ir saņemta;
+ vai nevēlas saņemt ziņojuma saņemšanas apstiprinājumu un lēmumu par iesnieguma atzīšanu vai neatzīšanu par trauksmes cēlēja ziņojumu;
+ vai gadījumā, ja tiks konstatēts pārkāpums, atļauj publicēt informāciju par to, ievērojot Trauksmes celšanas likuma 7.panta devīto daļu



Kā var celt trauksmi?

Trauksmi par iespējamu pārkāpumu var celt, izmantojot vienu no šādiem trauksmes celšanas mehānismiem:
+ iekšējo trauksmes celšanas sistēmu;
+ vēršanos kompetentajā institūcijā;
+ trauksmes cēlēju kontaktpunkta vai biedrības, vai nodibinājuma, tostarp arodbiedrības vai arodbiedrību apvienības, starpniecību;
+ sniedzot informāciju publiski, ja ir spēkā vismaz viens no Trauksmes celšanas likuma 4.panta otrajā daļā minētajiem nosacījumiem ; ja trauksme tiek celta publiski, informāciju, kas satur normatīvajos aktos noteiktas neizpaužamas ziņas, nesniedz, kā arī ievēro vispārējās datu aizsardzības prasības.

Kādas ir aizsardzības garantijas un to saņemšanas nosacījumi?

Ar brīdi, kad trauksmes cēlējs ir cēlis trauksmi Trauksmes celšanas likuma 4.pantā noteiktajā kārtībā, viņam, viņa radiniekam un saistītajai personai Trauksmes celšanas likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un kārtībā ir tiesības uz:
+ identitātes aizsardzību;
+ aizsardzību pret trauksmes celšanas dēļ radītām nelabvēlīgām sekām;
+ valsts nodrošinātu juridisko palīdzību;
+ atbrīvošanu no tiesas izdevumu samaksas civilprocesā un valsts nodevas samaksas administratīvajā procesā tiesā;
+ pagaidu aizsardzību civilprocesā un administratīvajā procesā tiesā;
+ atbrīvošanu no juridiskās atbildības;
+ atbilstīgu atlīdzinājumu par zaudējumiem vai personisko kaitējumu, arī morālo kaitējumu;
+ konsultācijām par savu tiesību aizsardzību;
+ atbrīvošanu no pienākuma ievērot lietas ārpustiesas izskatīšanas kārtību administratīvajā procesā.
Ja, izskatot personas iesniegumu, netiek konstatēta tā atbilstība trauksmes celšanas pazīmēm, personai zūd augstāk minētās tiesības.
Vairāk informācijas par trauksmes celšanu skatīt trauksmes celšanas mājas lapā: trauksmescelejs.lv



Par ko, kam un kā var celt trauksmi Rīgas valstspilsētas pašvaldībā?

Ar Rīgas domes priekšsēdētāja 01.07.2021. iekšējiem noteikumiem Nr.RD-21-11-ntd “Trauksmes celšanas kārtība Rīgas pilsētas pašvaldībā” Rīgas valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk – Pašvaldība) ir izveidota vienota un centralizēta trauksmes celšanas sistēma. Trauksmes celšanas centrs Pašvaldībā ir Rīgas domes Iekšējo pārbaužu un korupcijas novēršanas nodaļa, kurā tiek iesniegti visi Pašvaldībai adresētie trauksmes cēlēju ziņojumi. Rīgas domes Iekšējo pārbaužu un korupcijas novēršanas nodaļas darbinieki ir kontaktpersonas trauksmes celšanas jautājumos Pašvaldībā. Pārējās Pašvaldības institūcijās vairs nav savu atsevišķu trauksmes celšanas sistēmu (vienīgi Pašvaldības kapitālsabiedrībās saglabātas iekšējās trauksmes celšanas sistēmas).

Jaunā kārtība nodrošina gan Pašvaldības darbiniekiem iespēju ziņot iekšēji, lai pārkāpumus laicīgi novērstu, gan ikvienai personai iespēju ziņot Pašvaldībai kā kompetentajai institūcijai par pārkāpumiem, kurus tā novērojusi, veicot darba pienākumus, ja pārkāpums skar sabiedrības intereses.

Trauksmes cēlēja ziņojumu (iesniegumu) Rīgas domes Iekšējo pārbaužu un korupcijas novēršanas nodaļai var iesniegt:

elektroniskā veidā nosūtot to uz speciāli trauksmes cēlēju ziņojumiem izveidotu e – pasta adresi: trauksme@riga.lv
rakstveidā: nosūtot pa pastu (Rīgas domes Iekšējo pārbaužu un korupcijas novēršanas nodaļai Rātslaukumā 1, Rīgā, LV-1050), uz aploksnes norādot “Trauksmes cēlēja ziņojums”
ievietojot to Rīgas domes administratīvās ēkas Rātslaukumā 1, Rīgā, vestibilā speciāli trauksmes cēlēju ziņojumiem izvietotā pastkastē
mutvārdos ziņojot mutvārdos kontaktpersonai (ziņotāja klātbūtnē ziņojums tiek noformēts rakstveidā)

Vairāk informācijas par trauksmes celšanu Pašvaldībā skatīt Pašvaldības mājas lapā: https://www.riga.lv/lv/trauksmes-celsana.



© 2021 — Rīgas P/A “Rīgas Gaisma”

Scroll to top
Sīkdatnes

Paziņojums par mājaslapas www.rigasgaisma.lv sīkdatnēm ar norādēm uz mājaslapas sadaļu par sīkdatnēm, to pielietojumu un piekrišanas / piekrišanas atsaukšanas norādēm.

Funkcionālās Always active
Šī mājaslapa, tāpat kā daudzas citas, izmanto sīkdatnes, lai palīdzētu uzlabot mājaslapas lietošanas pieredzi un nodrošinātu tās teicamu darbību. Sīkāk par mērķiem skatīt tabulā, kur uzskaitītas sīkdatnes. Apmeklējot šo mājaslapu, lietotājam tiek attēlots logs ar ziņojumu par to, ka mājaslapā tiek izmantotas sīkdatnes. Ja Jūs akceptējiet sīkdatņu pieņemšanu, sīkdatņu izmatošanas tiesiskais pamats ir lietotāja piekrišana un Jūs apstipriniet, ka esiet iepazinies ar informāciju par sīkdatnēm, to izmantošanas nolūkiem, gadījumiem, kad informācija tiek nodota trešajām personai. Personas datu aizsardzības speciālists ir Rīgas domes Datu aizsardzības un informācijas tehnoloģiju drošības centrs, adrese: Krišjāņa Valdemāra iela 5, Rīga, LV-1010, e-pasts dac@riga.lv
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Mārketings
Šīs sīkdatnes tiek izmantotas statistikas, reklāmas, kā arī līdzīgos nolūkos.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Apskatīt iestatījumus
{title} {title} {title}

Pieejamība

Pieejamības režīmi

Epilepsijas drošais režīms
Vājina krāsu un novērš mirgošanu
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Režīms cilvēkiem ar redzes traucējumiem
Uzlabo vietnes vizuālo izskatu
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Kognitīvās invaliditātes režīms
Palīdz koncentrēties uz konkrētu saturu
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD draudzīgs režīms
Samazina uzmanības novēršanu un uzlabo koncentrēšanos
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Akluma režīms
Ļauj izmantot vietni, izmantojot ekrānlasītāju.
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Lasīšanas iestatījumi

Satura mērogošana
Noklusējuma
Teksta palielinātājs
Izlasāms fonts
Draudzīgs disleksijai
Izcelt nosaukumus
Izcelt saites
Fontu lieluma noteikšana
Noklusējuma
Līnijas augstums
Noklusējuma
Attālums starp burtiem
Noklusējuma

Vizuāli patīkama pieredze

Tumšais kontrasts
Gaišais kontrasts
Vienkrāsains
Augsts kontrasts
Augsts piesātinājums
Zems piesātinājums

Viegla orientēšanās

Paslēpt attēlus
Virtuālā tastatūra
Lasīšanas ceļvedis
Apstādināt animācijas
Lasīšanas maska
Izcelt
Izcelt fokusu
Liels tumšs kursors
Liels gaišs kursors
Navigācijas taustiņi

Rīgas Gaisma Paziņojums par pieejamību

Pieejamības paziņojums

  • www.rigasgaisma.lv
  • 20/07/2025

Atbilstības statuss

Mēs esam pārliecināti, ka internetam jābūt pieejamam un sasniedzamam ikvienam, un esam apņēmušies nodrošināt tīmekļa vietni, kas ir pieejama pēc iespējas plašākai auditorijai neatkarīgi no apstākļiem un spējām.

Lai to izpildītu, mēs cenšamies pēc iespējas stingrāk ievērot Pasaules tīmekļa konsorcija (W3C) tīmekļa satura pieejamības vadlīnijas 2.1 (WCAG 2.1) AA līmenī. Šajās vadlīnijās ir izskaidrots, kā padarīt tīmekļa saturu pieejamu cilvēkiem ar dažādiem traucējumiem. Šo vadlīniju ievērošana palīdz mums nodrošināt, ka tīmekļa vietne ir pieejama visiem cilvēkiem: neredzīgiem cilvēkiem, cilvēkiem ar kustību traucējumiem, redzes traucējumiem, kognitīviem traucējumiem un citiem.

Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas dažādas tehnoloģijas, lai tā vienmēr būtu pēc iespējas pieejamāka. Mēs izmantojam pieejamības saskarni, kas ļauj personām ar īpašām vajadzībām pielāgot vietnes UI (lietotāja saskarni) un veidot to atbilstoši savām vajadzībām.

Turklāt tīmekļa vietnē tiek izmantota uz mākslīgo intelektu balstīta lietojumprogramma, kas darbojas fonā un pastāvīgi optimizē tās pieejamības līmeni. Šī lietojumprogramma labo tīmekļa vietnes HTML, pielāgo tās funkcionalitāti un uzvedību ekrānlasītājiem, ko izmanto neredzīgi lietotāji, un tastatūras funkcijām, ko izmanto personas ar kustību traucējumiem.

Ja esat atklājuši kādu darbības traucējumu vai jums ir idejas par uzlabojumiem, mēs priecāsimies par jūsu viedokli. Jūs varat sazināties ar vietnes operatoriem, izmantojot šādu e-pasta adresi rg@riga.lv.

Ekrānlasītājs un tastatūras navigācija

Mūsu vietnē ir ieviesta ARIA (Accessible Rich Internet Applications) atribūtu metode, kā arī dažādas dažādas uzvedības izmaiņas, lai nodrošinātu, ka neredzīgi lietotāji, kas apmeklē vietni ar ekrāna lasīšanas ierīcēm, var lasīt, saprast un izmantot vietnes funkcijas. Tiklīdz lietotājs ar ekrānlasītāju ieiet jūsu vietnē, viņš uzreiz saņem uzaicinājumu ievadīt ekrānlasītāja profilu, lai varētu efektīvi pārlūkot un izmantot jūsu vietni. Lūk, kā mūsu vietnē ir ietvertas dažas svarīgākās ekrānlasītāja prasības, kopā ar konsoles ekrānšāviņiem ar koda piemēriem:

  1. Ekrānlasītāju optimizācija: mēs veicam fona procesu, kas apgūst vietnes komponentus no augšas līdz apakšai, lai nodrošinātu pastāvīgu atbilstību pat atjauninot vietni. Šajā procesā mēs nodrošinām ekrānlasītājiem nozīmīgus datus, izmantojot ARIA atribūtu kopumu. Piemēram, mēs nodrošinām precīzus veidlapu marķējumus; aprakstus ikonām, ko var izmantot (sociālo plašsaziņas līdzekļu ikonas, meklēšanas ikonas, grozu ikonas u. c.); veidlapu ievades validācijas norādījumus; elementu lomas, piemēram, pogas, izvēlnes, modālos dialogus (uznirstošos logus) un citus. Turklāt fona process skenē visus vietnes attēlus un nodrošina precīzu un jēgpilnu, uz attēlu objektu atpazīšanu balstītu aprakstu kā ALT (alternatīvā teksta) tagu tiem attēliem, kas nav aprakstīti. Tā arī iegūst attēlos ievietotos tekstus, izmantojot OCR (optiskās rakstzīmju atpazīšanas) tehnoloģiju. Lai jebkurā laikā ieslēgtu ekrānlasītāja pielāgojumus, lietotājiem tikai jānospiež Alt+1 tastatūras kombinācija. Ekrānlasītāju lietotāji saņem arī automātiskus paziņojumus par ekrānlasītāja režīma ieslēgšanu, tiklīdz viņi ienāk tīmekļa vietnē.

    Šie pielāgojumi ir saderīgi ar visiem populārākajiem ekrānlasītājiem, tostarp JAWS un NVDA.

  2. Tastatūras navigācijas optimizācija: Fona process arī pielāgo vietnes HTML un, izmantojot JavaScript kodu, pievieno dažādas uzvedības formas, lai padarītu vietni lietojamu ar tastatūru. Tas ietver iespēju pārvietoties tīmekļa vietnē, izmantojot taustiņus Tab un Shift+Tab, darboties ar izlaižamajiem logiem, izmantojot bulttaustiņus, aizvērt tos, izmantojot taustiņu Esc, aktivizēt pogas un saites, izmantojot taustiņu Enter, pārvietoties starp radio un izvēles rūtiņu elementiem, izmantojot bulttaustiņus, un aizpildīt tos, izmantojot taustiņu Spacebar vai Enter.Turklāt tastatūras lietotāji atradīs ātrās navigācijas un satura izlaišanas izvēlnes, kas pieejamas jebkurā brīdī, noklikšķinot uz Alt+1, vai kā pirmie vietnes elementi navigācijas laikā, izmantojot tastatūru. Fona process apstrādā arī aktivizētos uznirstošos logus, pārvietojot tastatūras fokusu uz tiem, tiklīdz tie parādās, un neļaujot fokusam novirzīties ārpus tā.

    Lietotāji var izmantot arī īsceļus, piemēram, "M" (izvēlnes), "H" (virsraksti), "F" (veidlapas), "B" (pogas) un "G" (grafika), lai pārietu uz konkrētiem elementiem.

Mūsu vietnē atbalstītie invaliditātes profili

  • Epilepsijas drošais režīms: šis profils ļauj cilvēkiem ar epilepsiju droši izmantot vietni, novēršot krampju risku, ko rada mirgojošas vai mirgojošas animācijas un riskantas krāsu kombinācijas.
  • Redzes traucējumu režīms: šajā režīmā vietne tiek pielāgota lietotāju ar redzes traucējumiem, piemēram, redzes pasliktināšanos, redzes tuneļa, kataraktas, glaukomas un citiem traucējumiem, ērtībām.
  • Kognitīvo traucējumu režīms: šis režīms nodrošina dažādas palīgfunkcijas, lai palīdzētu lietotājiem ar kognitīviem traucējumiem, piemēram, disleksiju, autismu, CVA un citiem, vieglāk koncentrēties uz būtiskākajiem vietnes elementiem.
  • ADHD draudzīgs režīms: šis režīms palīdz lietotājiem ar ADHD un neiroloģiskās attīstības traucējumiem vieglāk lasīt, pārlūkot un koncentrēties uz galvenajiem vietnes elementiem, vienlaikus ievērojami samazinot traucējumus.
  • Neredzīgo režīms: šajā režīmā tīmekļa vietne tiek konfigurēta tā, lai tā būtu saderīga ar ekrānlasītājiem, piemēram, JAWS, NVDA, VoiceOver un TalkBack. Ekrānlasītājs ir neredzīgiem lietotājiem paredzēta programmatūra, kas ir instalēta datorā un viedtālrunī, un tīmekļa vietnēm jābūt saderīgām ar to.
  • Tastatūras navigācijas profils (personām ar kustību traucējumiem): šis profils ļauj personām ar kustību traucējumiem izmantot tīmekļa vietni, izmantojot tastatūras taustiņus Tab, Shift+Tab un Enter. Lietotāji var izmantot arī īsceļus, piemēram, "M" (izvēlnes), "H" (virsraksti), "F" (veidlapas), "B" (pogas) un "G" (grafika), lai pārietu uz konkrētiem elementiem.

Papildu lietotāja interfeisa, dizaina un lasāmības pielāgojumi

  1. Šrifta pielāgojumi - lietotāji var palielināt un samazināt tā lielumu, mainīt tā ģimeni (tipu), pielāgot atstarpi, izlīdzināšanu, rindas augstumu un daudz ko citu.
  2. Krāsu pielāgojumi - lietotāji var izvēlēties dažādus krāsu kontrasta profilus, piemēram, gaišo, tumšo, invertēto un melnbalto. Turklāt lietotāji var mainīt virsrakstu, tekstu un fonu krāsu shēmas, izmantojot vairāk nekā 7 dažādas krāsojuma iespējas.
  3. Animācijas - lietotāji ar epilepsiju var apturēt visas darbojošās animācijas ar pogas klikšķi. Interfeisa kontrolētās animācijas ietver video, GIF un CSS mirgojošas pārejas.
  4. Satura izcelšana - lietotāji var izvēlēties izcelt svarīgus elementus, piemēram, saites un virsrakstus. Viņi var arī izvēlēties izcelt tikai fokusētos elementus vai elementus, uz kuriem ir novietots kursors.
  5. Audio izslēgšana - lietotājiem ar dzirdes ierīcēm var rasties galvassāpes vai rasties citas problēmas automātiskās audio atskaņošanas dēļ. Šī opcija ļauj lietotājiem uzreiz izslēgt visu tīmekļa vietni.
  6. Kognitīvie traucējumi - mēs izmantojam meklētājprogrammu, kas ir saistīta ar Vikipēdiju un Viktionāriju, ļaujot cilvēkiem ar kognitīviem traucējumiem atšifrēt frāžu, iniciāļu, žargona un citu vārdu nozīmi.
  7. Papildu funkcijas - mēs piedāvājam lietotājiem iespēju mainīt kursora krāsu un izmēru, izmantot drukāšanas režīmu, iespējot virtuālo tastatūru un daudzas citas funkcijas.

Pārlūkprogrammu un palīgtehnoloģiju saderība

Mūsu mērķis ir atbalstīt pēc iespējas plašāku pārlūkprogrammu un palīgtehnoloģiju klāstu, lai mūsu lietotāji varētu izvēlēties sev piemērotākos rīkus ar pēc iespējas mazāk ierobežojumiem. Tāpēc esam ļoti centušies, lai spētu atbalstīt visas galvenās sistēmas, kas veido vairāk nekā 95 % lietotāju tirgus daļas, tostarp Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera un Microsoft Edge, JAWS un NVDA (ekrāna lasītāji) gan Windows, gan MAC lietotājiem.

Piezīmes, komentāri un atsauksmes

Neraugoties uz mūsu centieniem, lai ikviens varētu pielāgot tīmekļa vietni savām vajadzībām, joprojām var būt lapas vai sadaļas, kas nav pilnībā pieejamas, kas vēl tikai kļūst pieejamas vai kurām trūkst atbilstoša tehnoloģiskā risinājuma, lai tās padarītu pieejamas. Tomēr mēs pastāvīgi uzlabojam pieejamību, papildinām, atjauninām un uzlabojam tās iespējas un funkcijas, kā arī izstrādājam un ieviešam jaunas tehnoloģijas. Tas viss tiek darīts, lai, sekojot tehnoloģiju attīstībai, sasniegtu optimālu pieejamības līmeni. Lai saņemtu jebkādu palīdzību, lūdzu, sazinieties ar rg@riga.lv.